HOME profile

Yoona

Wo shi cekodok....wo hen hao....ni ne???

07 June 2011

Mari Belajar Ilmu Kejuruteraan Awam

Apa khabar??
Sila lihat gambar di bawah dan kenal pasti permasalahan yang timbul
Mari belajar bersama-sama ....
Saya juga budak baru belajar
Kalau ada cempedak di luar pagar,bawak la masuk boleh kita goreng



Situasi 1: Lima Budak Hitam Main Luar Rumah

Quiz 1: Apakah masalah-masalahnya??Tolong jangan senaraikan masalah peribadi anda




Situasi 2:Dinding retak..(cakap nada Ella)


Quiz 2:Apakah yang menyebabkan dinding lepa retak??
Main dart baling ke dinding kah??



Fikir ...fikir


Tettt...masa menjawab telah tamat


Jawapan kepada quiz 1

1. Base berair
2. No lean concrete
3. Tak vibrate concrete tu

Yeppp.......sepuluh markah

Kesalahan terbesarnya adalah

Konkrit dalam air, lantai suspended, pada awalnya GRED 30,
disebabkan kehadiran air boleh turun kepada GRED 15


Kalau dah termasuk pasir dan tanah sepatutnya dibersihkan dulu

Keluarkan NCR, mintak perunding sahkan kekuatan lantai mengikut spesifikasi/drawing....
dan lantai tu dibuat corring test..kalau consultant x mau buat corring test...
derg akan cuma consider rebound hammer test

Namun kesalahan paling besar adala....ada ka patot sorang saja yang buat yang lein boleyh tengok saja.....Cissss...kawan jenih hapa??Hampa.....


Jawapan kepada kuiz 2

Campuran tak betul..
terlebih simen..
air kurang..
pasir yang digunakan kasar..bukan pasir halus khas utk plaster


Ada roughly 4 faktor menyebabkan berlakunya situasi nombor dua

1. saiz partikel pasir
2. sumber air
3. Kadaran campuran simen lepa yang tidak betul
4. Mukaan bata licin


OK.....Sekian pembelajaran kita mengenai ilmu sivil
Jumpa lagi kelas minggu depan....
Nanti Prof. Dato' Dr. Ir Cekodok akan membincangkan cara mendesign jambatan pulak


SHARING IS CARING

Yes....I do care about all of you

3 Org Berdangdut Sakan:

[MiSs1904] said...

i like! pengetahuan baru~~ ^^

Cekodok Pisang said...

selamat belajar...mari belajar...
kehkeh

Anonymous said...

salam. rumah sy retak sbijik mcm kat gmbar tu. bru msuk 2 thun rumah siap dh jd macam ni. hmpir ksemua tmpt. sy tak blajar civil, so sy tak brapa fham explaination awak tu. bhaya sngt ke kalau jd mcm ni ? fyi, bhgn dpur rumah sy mmg dtmbak, n ada kalbat kecik blkg dpur, so air yg dah dguna dsalirkan kesitu dan meresap kedlm tanah. itu pun antra faktor rumah sy retak2 mcmni ke ? sorry byk tnya..

Post a Comment

Semut Bercakap